Akumulator w Renault Trafic potrafi zaskoczyć swoim umiejscowieniem. Zamiast tradycyjnie pod maską silnika, w większości popularnych modeli – zwłaszcza drugiej i trzeciej generacji – ukryto go pod jednym z przednich foteli. Aby go wymienić lub sprawdzić, kluczowe jest poznanie dokładnej lokalizacji i sposobu dostępu.
Spis treści
Lokalizacja akumulatora w Renault Trafic
Miejsce montażu akumulatora w Renault Trafic zależy głównie od generacji pojazdu. W najczęściej spotykanych modelach generacji II i III akumulator znajduje się pod fotelem pasażera, co wymaga specyficznego podejścia. Kwestia lokalizacji akumulatora jest często poruszana również w kontekście innych pojazdów dostawczych, takich jak akumulator w Fiacie Ducato.
Renault Trafic II (2001-2014)
W modelach Renault Trafic drugiej generacji akumulator znajduje się pod fotelem kierowcy. Aby uzyskać do niego dostęp, przesuń fotel maksymalnie do przodu i podnieś wykładzinę podłogową. Akumulator jest ukryty w dedykowanej wnęce.
Renault Trafic III (od 2014)
W nowszych modelach Renault Trafic trzeciej generacji, kontynuując rozwiązanie z poprzedniej generacji, akumulator umieszczono pod fotelem kierowcy. Dostęp do niego może różnić się jedynie drobnymi detalami demontażu osłon.
Czy akumulator może być pod maską?
Tak, akumulator może znajdować się pod maską silnika. Jest to jednak rzadkość w większości egzemplarzy Renault Trafic, zwłaszcza tych produkowanych po 2001 roku. Takie umiejscowienie dotyczy głównie wczesnych roczników Trafic II (z początków produkcji) oraz starszych generacji, takich jak Renault Trafic I.
Jak uzyskać dostęp do akumulatora pod fotelem
Dostęp do akumulatora pod fotelem kierowcy wymaga kilku prostych kroków. Postępuj ostrożnie, aby nie uszkodzić elementów wnętrza pojazdu.
Przygotowanie i wstępne kroki
Przed rozpoczęciem upewnij się, że zapłon jest wyłączony, a hamulec ręczny zaciągnięty. Aby ułatwić dostęp, przesuń fotel kierowcy maksymalnie do przodu. Następnie delikatnie unieś wykładzinę podłogową lub dywanik tuż pod fotelem.
Demontaż osłony zabezpieczającej
Pod wykładziną znajdziesz plastikową osłonę, która chroni akumulator. Jest ona zazwyczaj mocowana na kilka śrub lub zatrzasków. Użyj odpowiednich narzędzi, aby bezpiecznie ją zdemontować. Ograniczona przestrzeń może utrudniać manewrowanie.
Niezbędne narzędzia i bezpieczeństwo
Korzystanie z izolowanych narzędzi i bezwzględne przestrzeganie zasad bezpieczeństwa są kluczowe podczas pracy z akumulatorem, by uniknąć uszkodzeń pojazdu, a co najważniejsze, obrażeń ciała.
Lista potrzebnych narzędzi
Do demontażu i montażu akumulatora w Renault Trafic potrzebne będą klucze nasadowe lub płaskie, w rozmiarach 10 mm i 13 mm. Do usunięcia osłony przygotuj także klucz Torx, na przykład T20. Przygotuj latarkę – komora silnika często jest niedoświetlona.
Zasady bezpieczeństwa podczas pracy z akumulatorem
Zawsze zakładaj rękawice kwasoodporne i okulary ochronne, by chronić oczy i dłonie przed kwasem akumulatorowym. Unikaj zwarcia – nigdy nie dotykaj jednocześnie obu klem metalowym narzędziem. Koniecznie przestrzegaj prawidłowej kolejności odłączania i podłączania klem: przy odłączaniu akumulatora zawsze najpierw usuń klemę masową (minus), a potem dodatnią (plus). Podczas podłączania postępuj odwrotnie: najpierw podłącz plus, potem minus. Tylko tak zapobiegniesz uszkodzeniom układu elektrycznego pojazdu.
Wymiana akumulatora w Renault Trafic – instrukcja
Wymiana akumulatora wymaga dokładności i przestrzegania procedur bezpieczeństwa, szczególnie w miejscach o ograniczonym dostępie montażowym.
Odłączanie starego akumulatora
Upewnij się, że silnik jest wyłączony. Najpierw odłącz klemę ujemną (-), a następnie klemę dodatnią (+). Następnie odkręć śruby mocujące akumulator w wnęce.
Montaż nowego akumulatora
Ostrożnie wyjmij stary, ciężki akumulator. Umieść nowy akumulator w przeznaczonym dla niego miejscu, zapewniając stabilne ułożenie. Podłącz klemę dodatnią (+), a następnie klemę ujemną (-). Dokręć wszystkie elementy mocujące, upewniając się, że akumulator jest pewnie zamocowany.
Wybór odpowiedniego akumulatora
Wybór akumulatora do Renault Trafic, zwłaszcza w modelach z systemami Start-Stop i rozbudowaną elektroniką pokładową, musi być podyktowany odpowiednią technologią i parametrami. Należy pamiętać, że specyfika silnika, jak np. w przypadku akumulatora do 1.9 TDI, ma kluczowe znaczenie.
Akumulatory dla systemów Start-Stop
Współczesne Renault Trafic, zwłaszcza te wyposażone w system Start-Stop, wymagają specjalnego typu akumulatora. Kompromisy w tym zakresie są niedopuszczalne. Standardowe akumulatory kwasowo-ołowiowe nie sprostają częstym cyklom rozruchowym i zwiększonemu obciążeniu generowanemu przez system Start-Stop. W takich pojazdach niezbędny jest akumulator typu AGM (Absorbent Glass Mat) lub EFB (Enhanced Flooded Battery). Akumulatory AGM charakteryzuje wysoka odporność na głębokie rozładowania, co czyni je idealnymi do pojazdów z zaawansowaną elektroniką. Akumulatory EFB to z kolei ulepszone wersje tradycyjnych baterii, zapewniające lepszą wydajność w cyklach Start-Stop niż standardowe modele.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Gdzie najczęściej znajduje się akumulator w Renault Trafic II i III generacji?
W większości modeli Renault Trafic II (2001-2014) i Trafic III (od 2014) akumulator znajdziesz pod fotelem kierowcy, ukryty w specjalnej wnęce pod wykładziną podłogową.
Czy akumulator w Renault Trafic może znajdować się pod maską silnika?
Tak, choć to rzadkość. W niektórych wariantach Renault Trafic I (produkowanych do końca lat 90.) lub bardzo wczesnych modelach Trafic II (z początku lat 2000.) akumulator mógł znajdować się pod maską silnika.
Jakie narzędzia są potrzebne do dostania się do akumulatora pod fotelem kierowcy?
Do demontażu akumulatora spod fotela kierowcy przygotuj klucze nasadowe lub płaskie (np. 10 mm, 13 mm) oraz klucz Torx (np. T20) do usunięcia plastikowej osłony.
Czy do Renault Trafic z systemem Start-Stop potrzebny jest specjalny typ akumulatora?
Jeśli Twój Renault Trafic ma system Start-Stop, koniecznie zastosuj akumulatory typu AGM (Absorbent Glass Mat) lub EFB (Enhanced Flooded Battery). Są one przystosowane do częstych cykli rozruchowych i zasilania licznych systemów elektrycznych pojazdu, gdy silnik jest wyłączony.


